Spring naar inhoud

Waarom verplichten van water op scholen averechts kan werken

Het was groot in het nieuws: de Tilburgse Don Sartoschool heeft kinderen verplicht water te drinken op school. De pakjes fruitsap en koekjes die ze van thuis meekrijgen worden ingenomen en na de schooldag weer teruggeven. Een besluit waar veel ouders niet blij mee waren. En dat terwijl de gezondheid van hun kinderen ermee geholpen is. Hoe verklaar je dat ouders het hier niet mee eens zijn?

Het probleem met verboden

Wanneer een regel van hogerhand wordt opgelegd, hebben mensen daar soms problemen mee. Mensen hebben het gevoel dat hun vrijheid wordt beperkt. Dan kan een verbod juist averechts werken, mensen willen niet meewerken en zetten de hakken in het zand.

 

Daarnaast is er nog een probleem als kinderen verplicht worden water te drinken. De motivatie komt niet uit henzelf. Daardoor zullen ze  thuis misschien juist extra frisdrank nemen ter compensatie. De wil om water te drinken komt namelijk niet van binnen, maar wordt van buitenaf afgedwongen. Daardoor is het vaak minder effectief.

Mensen hebben het gevoel hun vrijheid wordt beperkt. Dan kan een verbod juist averechts werken

Sociale Norm

Bovendien kan de reactie op het verbod ook een probleem zijn. Mijn oog viel namelijk op een foto van het Brabants Dagblad, waarin kinderen worden gefotografeerd terwijl ze hun waterfles leeggieten tegen een boom. Ook dit kan een negatief effect hebben. Wanneer kinderen beelden zien van leeftijdsgenoten die weigeren water te drinken, zullen ze dat zelf ook eerder doen. Een ander negatief effect van het verbod.

Verplicht water voor basisschoolleerlingen
Kinderen gieten hun waterfles leeg. De foto is eigendom van het Brabants Dagblad

Hoe kan het anders?

Hoe kun je als school dan zorgen dat kinderen meer water drinken? Wat je bijvoorbeeld kunt doen, is de kinderen vragen op te schrijven waarom het drinken van water gezond is. Zo overtuigen ze zichzelf als het ware, daarom heet dit ook wel "self-persuasion". Dit kan zorgen voor een grotere motivatie, wat er voor zorgt dat kinderen meer water gaan drinken, ook thuis. Doordat ze de argumenten zelf bedenken, komt de motivatie ook vanuit henzelf, wat het effect groter maakt.

Natuurlijk zijn er strenge ethische grenzen voor gedragsbeïnvloeding bij kinderen waar rekening mee moet worden gehouden, maar het drinken van water lijkt me niet iets waar veel ouders problemen mee hebben. Het gaat waarschijnlijk puur om de manier waarop het is afgedwongen.

 

Vragen of opmerkingen? Hieronder is alle ruimte!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *